Executive coaching. People don’t leave companies, they leave managers.

14 Paź Executive coaching. People don’t leave companies, they leave managers.

Jak to się dzieje, że wartościowi pracownicy odchodzą z firmy? Jaką rolę w tym wszystkim ma komunikacja? Czemu jest to jeden z ważniejszych obszarów w executive coaching?

 

W swojej książce „7 nawyków skutecznego działania” Stephen Covey używa terminu „emocjonalne konta bankowego.” Covey mówi, że każdy człowiek posiada konto, na które dokonywane są płatności jak i wypłacane są fundusze. Płatnością jest uznanie, pochwała, dotrzymanie słowa, zrozumienie, pomoc w trudnej sytuacji, życzliwość, itp. Wypłaty często są odwrotnością płatności – bezpodstawna krytyka, brak uważności, przerywanie, brak wsparcia, podejście – masz to zrobić, złamana obietnica, brak zrozumienia. Stan konta, tak jak we wszystkich bankach, zależy od relacji między wpłatami i wypłatami. W sytuacji, gdy manager nie ma wystarczających umiejętności komunikacyjnych, zarządza zespołem w sposób autorytatywny, czysto zadaniowy tworzy się debet na koncie. Dobra rozmowa to wpłata na emocjonalne konto bankowe pracownika. Długotrwały brak rozmowy to wypłata środków. Odwołanie czy kolejne przełożenie rozmowy przez kolejne ważniejsze zadania powodują utratę relacji z podwładnymi a co za tym idzie utratę kontroli nad ich bankowymi zasobami. Praca na kredycie emocjonalnym nie daje satysfakcji, staje się ciężka, nieprzyjemna, brakuje chęci i motywacji – rozpoczyna się proces wypalenia zawodowego. Stąd już o krok do decyzji o zmianie pracodawcy.

Efektywna komunikacja

Pracując z managerami średniego (coaching kompetencji managerskich) czy wyższego szczebla ( executive coaching ) często poruszany jest temat motywacji zawodowej, efektywności działania czy rodzaju komunikacji w roli zarządzania zespołem oraz budowania relacji z pracownikami. Jest to najczęściej gorący temat, w sytuacji gdy jakiś pracownik postanawia opuścić firmę – ważny bo bolesny (zespół znajduje się w trudnej sytuacji organizacyjnej– braku rąk do pracy). Eksplorując różne obszary managerowi uważają, że komunikacja pionowa jak i pozioma w ich organizacji jest wystarczająco dobra . Bardzo często słyszę podobne zdanie:

Ludzie przychodzą i odchodzą a tych najlepszych – wiadomo, ciężko utrzymać. Konkurencja o nich wie i ich podkupuje. Cholernie szkoda, ale taka jest sytuacja.

Na moje pytanie, co Ciebie motywuje do pracy i czy tez zmieniłbyś firmę, przy lepszej ofercie finansowej, w odpowiedzi słyszę: „Nie, ponieważ dla mnie ważne w pracy jest….” I tutaj manager zaczyna mówić językiem wartości, które daje mu praca. Pojawia się sporo z Coveya, a stan emocjonalnego konta najczęściej jest na sporym plusie – a im ważniejsze czy trudniejsze obszary, którymi zajmuje się manager tym sukcesy obficiej nagradzają. To jest miejsce od którego już jest o krok od zrozumienia, jednej z możliwych i bardzo ważnych przyczyn odejścia pracownika. Potężnego debetu na koncie emocjonalnym. Dlatego też, elementem executive coaching (jak i coachingu kompetencji managerskich) jest praca nad efektywną komunikacją, dbanie o relacje i zmiana sposobu zarządzania zespołem czy firmą.

Efektywny manager

Efektywnie komunikujący się manager, potrafi zarówno udzielić prawidłowo skonstruowanej informacji zwrotnej jak i samemu ją przyjąć. Możliwość udzielenia przez podwładnego feedbacku daje możliwość do rozwoju osobistego i zawodowego managera, ale również wzmacnia relacje w pracy przy jednoczesnej wpłacie dużego kapitału na emocjonalne konto pracownika (!). Efektywnie komunikujący się manager korzysta z umiejętności i narzędzi coachingowych w celu motywowania, poszerzania perspektywy jak i rozwijania potencjału swoich podwładnych

Poniżej w kilku punktach mała ściąga efektywnej komunikacji zawierającej elementy coachingowe :

  • Słuchaj tak aby zrozumieć. To jest nie tylko najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się więcej, ale także mieć rzeczywisty związek z podwładnymi. Bycie zrozumianym przez przełożonego daje ogromny kapitał
  • Zadawaj „mocne coachingowe pytania” (krótkie pytania otwarte, zmieniające i poszerzające perspektywę, pytania o „naj-”ważniejsze/trudniejsze/etc..). Dąż do zrozumienia opinii.
  • Pytaj o fakty, przykłady i historie, które przedstawiają informacje zwrotne.
  • Podsumowuj i odzwierciedlaj to co słyszysz. Wtedy masz pewność, że mówicie i rozumiecie to samo.
  • Nie oceniaj. Masz okazję dowiedzieć się co Twój pracownik sadzi o firmie, zespole i o Tobie oraz jak Twoje działania są interpretowane. Od Ciebie będzie zależeć co zrobisz z tą wiedzą.

 

Manager, od którego pracownicy nie chcą odchodzić to taki, który dba o konto bankowe jak i emocjonalne swoich pracowników.

 

Takiego szefa Wam życzę 😉

Pozdrawiam serdecznie

Krzysztof

 

No Comments

Post A Comment